Wydanie Tygodnika Gentoo z 22 stycznia 2007.

Wydanie Tygodnika Gentoo z 22 stycznia 2007.

Michal Kurgan-4
/-------------------------------------------------------------------\
| Wersja html jest dostępna pod adresem:                            |
| http://www.gentoo.org/news/pl/gwn/20070122-newsletter.xml         |
\-------------------------------------------------------------------/

Wydanie Tygodnika Gentoo z 22 stycznia 2007.

1. Wiadomości Gentoo
--------------------

Flash Player 9 oficjalnie wydany
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Adobe[1] w ostatnich dniach opublikowało[2] ostateczną wersją Flash Playera 9
dla Linuksa. Deweloperzy Gentoo byli bardzo szybcy i został on dodany do
drzewa Portage niemal natychmiastowo. Należy zauważyć, że wersja ta nie
posiada wersji debug i dodatkowo ciągle jest jeszcze zamaskowana. Za tak
szybką reakcję podziękowania należą się dla Jakuba Moca[3] oraz Oliviera
Crete'a[4].

 1. http://www.adobe.com
 2. http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2007/01/flash_player_9_for_linux_x86.ht
    ml
 3. [hidden email]
 4. [hidden email]

Aktualizacja projektu Adopt a Developer
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Projekt Adopt a Developer[5] został w ostatnim czasie znacząco zaniedbany.
Pomysłodawcy chcieliby przypomnieć użytkownikom, że deweloperzy zawsze zrobią
użytek z podarowanego sprzętu, czy technicznych książek, tak aby uczynić z
Gentoo jeszcze lepszą dystrybucję. Wszystkie datki zawsze są jak najbardziej
mile widziane! Dla przykładu, Diego Pettenò[6] potrzebował taniej karty
SoundBlaster. Jest to doskonała okazja by wesprzeć jednego z deweloperów,
dzięki czemu ALSA będzie miała zapewniony byt i prace nad jej rozwojem będą,
bez przeszkód, dalej kontynuowane.

Chris White[7] otrzymał od jednego z użytkowników książkę dotyczącą Perla. Jej
lektura już owocuje, przyczyniając się do ułatwienia prac nad rozwojem i
testowaniem pakietów Perla. Dziękujemy!

Raz jeszcze. Poszukujemy zarówno deweloperów jak i użytkowników, którzy mogą
zaoferować jakieś dobra. Nie muszą to być duże dary, będziecie zaskoczeni jak
często proste i małe rzeczy mogą się przydać innym osobom.

 5. http://gentoo.org/proj/en/userrel/adopt-a-dev
 6. [hidden email]
 7. [hidden email]

Zamknięcie projektu KBase
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Ze względu na brak koordynatora projektu, czasu, zaangażowania, wiedzy
technicznej, umiejętności oraz środków, aby implementować i opiekować się bazą
wiedzy, projekt KBase został zamknięty. Dodatkowo ruch na liście dyskusyjnej
był znikomy pomimo pojawiających się pytań. Także tematy na forum cieszyły się
małym zainteresowaniem ze strony społeczności. Na podstawie tych faktów
podjęto decyzję o tym, że na chwilę obecną Gentoo nie potrzebuje projektu
KBase, a dokumentacja tworzona przez Projekt Dokumentacji Gentoo jest
wystarczająca.

Należy mieć na uwadze, że deweloperzy zajmujący się projektem KBase nie
odchodzą, cały czas będą aktywni w innych obszarach dystrybucji. Jedyną
rzeczą, która odeszła na emeryturę jest sam projekt.

Na chwilę obecną nie ma planów przywrócenia projektu w przyszłości.

2. Deweloper tygodnia
---------------------

Dimitry Bradt (diox)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Ilustracja[8]: Dimitry Bradt, aka diox

Dimitry Bradt, dwudziestoletni deweloper, znany również jako diox, wychował
się w De Panne w Belgii, natomiast aktualnie mieszka w Oostduinkerke,
niedaleko belgijskiego wybrzeża. Dimitry mieszka z rodzicami, dwiema młodszymi
siostrami i kotem o imieniu Felix.

Dimitry przez kilka lat studiował na kierunku Multimedia i Technologia
Komunikacji, chcąc zdobyć tytuł magistra. W końcu jednak zdecydował, że nie
interesuje go kariera akademicka i zrezygnował, aby zająć się innymi rzeczami.
Po odejściu z uczelni poszedł w ślady rodziców i został kucharzem. Pomimo iż
nieźle sobie radzi, zastanawia się nad objęciem jakiejś posady w administracji
rządowej.

Gdy Dimitry nie pracuje przy komputerze, lubi oglądać anime. Jego ulubioną
serią jest Bleach. Nieszczególnie interesują go wyjścia do pubów, woli za to
odwiedzać przyjaciół i prowadzić dyskusje przy butelce wina. Jego ulubione
gatunki muzyki to dobry drum and bass oraz połączenie jazzu i bluesa, które
można usłyszeć na ścieżce dźwiękowej do serialu anime „Cowboy Bebop”. Dimitry
lubi zarówno czytać jak i oglądać filmy. Jego ulubiony film to „Amelia” (znany
też pod tytułem „Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulin”). Nie będąc widocznie
wystarczająco zajęty przy Gentoo, założył także organizację non-profit, która
ma na celu pomoc starszym osobom w nauce obsługi komputerów.

Gdy w 2004 roku diox wprowadził się do akademika, trafił na współlokatora,
który używał Gentoo. Szybko zainteresował się tym systemem i zaczął udzielać
się w Projekcie Dokumentacji Gentoo jako tłumacz. Wkrótce potem został
zwerbowany na dewelopera dzięki pomocy Xaviera Neysa[9]. Aktualnie diox jest
koordynatorem tłumaczeń języka holenderskiego, a także współpracuje z
zespołami Events, Tygodnika Gentoo oraz Adopt a Developer.

Jego domowa kolekcja komputerów składa się ze stacji roboczej z procesorem P4
oraz z trzech serwerów AMD Athlon64. Programy, które diox włącza po
uruchomieniu komputera to fluxbox, rxvt, irssi, gajim, audacious, vim, azureus
i gaim.

 8. http://gentoo.org/images/gwn/20070115_diox.jpg
 9. [hidden email]

3. Społeczność Gentoo
---------------------

Serwis planet.gentoo.org
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Otwarto Planetę Paludis!

Alexander Færøy[10], jeden z współpracowników projektu Paludis[11], opisał w
kolejnym wpisie w swoim blogu nową inicjatywę, http://planetpaludis.org. Dla
wszystkich osób żyjących w innym świecie przypomnimy, Paludis jest nadchodzącą
alternatywą dla Portage, napisaną w całości w języku C++, stworzoną z myślą o
wydajności, uelastycznieniu konfiguracji oraz zapewniającą wiele
funkcjonalności o które już wielokrotnie proszono deweloperów Portage. Planeta
Paludis będzie odświeżana co 30 minut, tak by zapewnić społeczności jak
najświeższe i szybkie źródło informacji o postępach prac deweloperów.

Większość deweloperów menadżera pakietów Paludis jest także deweloperami
Gentoo, z tego powodu Danny Van Dyk[12] na zbliżającej się imprezie FOSDEM
2007[13] przedstawi cele projektu. W trakcie prezentacji będzie można także
usłyszeć w jaki sposób można uprościć opiekę nad pakietami wchodzącymi w skład
podstawowej instalacji Gentoo Linux.

 * http://alex.stener.nu/index.php/2007/01/18/introducing-planet-paludis

 10. [hidden email]
 11. http://www.paludis.org
 12. [hidden email]
 13. http://www.fosdem.org

Lista dyskusyjna gentoo-user
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Sugestie na minimalny system

Vlad Dogaru próbował stworzyć minimalny system tak, by móc go uruchomić na
starszym komputerze wyposażonym w 384MB RAM-u. Zastanawiał się na
zastosowaniem menadżera okien Ratpoison oraz poszukiwał jakiegoś zamiennika
dla Firefoxa. Niestety eksperymenty z Conkerorem i linksem nie powiodły się,
jako że ten pierwszy był zbyt podobny do emacsa, natomiast drugi nie posiadał
kart.

Większość osób nie słyszała nigdy o Conkerorze[14], przeglądarce bazującej na
Firefoxie, której główną cechą jest możliwość nawigacji z użyciem wyłącznie
klawiatury, skróty wzorowane są na tych znanych z emacsa. Niektórzy byli
trochę zdezorientowali i myśleli, że chodzi o przeglądarkę ze środowiska KDE,
Konqueror. Inni, słysząc o tym projekcie wykazali zainteresowanie i chęć jego
przetestowaniem, jednak wskazali, że pomimo minimalistycznego interfejsu pod
maską dalej znajduje się Firefox, który ma dość duże wymagania sprzętowe.

Autorowi wątku zasugerowano przetestowanie Dillo, lekkiej przeglądarki
wyposażonej w karty. Nie jest ona oczywiście pozbawiona wad, wśród nich można
wymienić (jeśli to wada) niemożność oglądania animacji Flash oraz ubogą
obsługę języka Javascript. Inni próbowali przekonać do Opery, pomimo tego że
ta przeglądarka nie jest wolnym oprogramowaniem, to z pewnością jest szybka i
udostępnia użytkownikowi możliwość skorzystania z kart.

Wśród propozycji na menadżera plików przewinęło się wiele propozycji włączając
evilwm, pewm, XFCE oraz, co ciekawe KDE. Jako główny argument za tym ostatnim
podano integrację całego środowiska, czy to KDE, czy Gnome, które w bardziej
wydajny sposób korzysta z wspólnych bibliotek. Problemy pojawiają się wtedy,
gdy użytkownik chce skorzystać jednocześnie z obu tych środowisk, co wymusza
załadowanie dwóch różnych zestawów bibliotek.

 * http://archives.gentoo.org/gentoo-user/msg_107454.xml

 14. http://conkeror.mozdev.org/

4. Międzynarodowe Gentoo
------------------------

Australia: Linux.conf.au, Sydney
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

W ostatnim tygodniu kilku deweloperów Gentoo uczestniczyło w konferencji Linux
Conference w Sydney. Wśród nich znaleźli się Daniel Ostrow[15], Mark
Kowarsky[16], Christian Marie[17] oraz Daniel Black[18]. Pomimo tego, że nie
stworzono dla Gentoo żadnego stoiska to przyjemnie spędzili czas. Wśród
najciekawszych prezentacji wymienić można te poprowadzone przez Keitha
Packarda, dotyczącą rozszerzenia RandR, wprowadzenie do programowania w GTK+
wygłoszone przez Andrew Cowie'a i Madely'a oraz wykład Chrisa Blizzarda
opisujący OLPC.

 * http://lca2007.linux.org.au/

Oprócz samych prezentacji w czasie imprezy działo się także wiele innych
rzeczy. Na użytkowników Gentoo czekała niespodzianka, zamiast gotowych
krzesełek otrzymali oni pudła z samymi częściami tak, by mogli zbudować
siedzenia własnoręcznie, oczywiście dostosowując je do własnych potrzeb!

 * http://builderau.com.au/blogs/betaliving/viewblogpost.htm?p=339270753

 15. [hidden email]
 16. [hidden email]
 17. [hidden email]
 18. [hidden email]

5. Zmiana statusu deweloperów Gentoo
------------------------------------

Odeszli
^^^^^^^

Następujący deweloperzy opuścili projekt Gentoo Linux w minionym tygodniu:

 * Aron Griffis (agriffis)
 * Kathryn Kulick (gothgirl)

Przybyli
^^^^^^^^

Następujący deweloperzy przyłączyli się do projektu Gentoo Linux w minionym
tygodniu:

 * Vic Fryzel (shellsage) zespół Security

Zmienili status
^^^^^^^^^^^^^^^

Następujący deweloperzy zmienili w minionym tygodniu pełnioną w projekcie
Gentoo Linux funkcję:

 * Nikt w tym tygodniu

6. Bezpieczeństwo Gentoo
------------------------

oftpd: Denial of Service
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Błąd w oftpd może zostać wykorzystany do przeprowadzenia ataku Denial of
Service.

Więcej informacji można znaleźć w  komunikacie GLSA[19]

 19. http://www.gentoo.org/security/en/glsa/glsa-200701-09.xml

WordPress: Wiele usterek
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

WordPress zawiera usterki SQL injection, błąd ujawnienia informacji oraz jest
podatny na ataki cross-site scripting.

Więcej informacji można znaleźć w  komunikacie GLSA[20]

 20. http://www.gentoo.org/security/en/glsa/glsa-200701-10.xml

Kronolith: Dołączenie lokalnego pliku=
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Kronolith zawiera usterkę umożliwiającą wykonanie niepożądanych plików.

Więcej informacji można znaleźć w  komunikacie GLSA[21]

 21. http://www.gentoo.org/security/en/glsa/glsa-200701-11.xml

Mono: Ujawnienie informacji
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Mono w sposób niewystarczający dokonuje walidacji ścieżek, co może doprowadzić
do ujawnienia informacji.

Więcej informacji można znaleźć w  komunikacie GLSA[22]

 22. http://www.gentoo.org/security/en/glsa/glsa-200701-12.xml

7. Zmiany w drzewie Portage
---------------------------

Poniżej znajduje się lista pakietów, które zostały usunięte lub dodane do
drzewa Portage w ostatnim czasie oraz lista przedstawiająca plany dotyczące
usunięcia kolejnych pakietów w przyszłości. Informacje te pochodzą z różnych
źródeł, włączając projekt Treecleaners[23] oraz zgłoszenia od poszczególnych
deweloperów. Większość pakietów, które można znaleźć w części Ostatnie
Namaszczenie wymaga jedynie miłości i opieki ze strony deweloperów. W
przypadku znalezienia nowego opiekuna ich los z pewnością ulegnie poprawie i
pozostaną one w oficjalnym drzewie Portage.

 23. http://gentoo.org/proj/en/qa/treecleaners

Usunięte pakiety:
^^^^^^^^^^^^^^^^^

.-------------------------------------------------------------------------.
| Pakiet:                   | Data usunięcia:  | Kontakt:                 |
|-------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/xmule             | 15 stycznia 2007 | Christian Faulhammer[24] |
|-------------------------------------------------------------------------|
| www-apache/mod_survey     | 15 stycznia 2007 | Luca Longinotti[25]      |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-admin/empower         | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-libs/exml             | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/retina          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-video/envision      | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/enity            | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-editors/enscribe      | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-util/enhance          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/edje           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| sci-calculators/equate    | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/enotes           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-laptop/epbb           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-util/e_utils          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/emotion        | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| sys-fs/evfs               | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/entrance         | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-misc/entropy          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| mail-client/embrace       | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/epeg           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-apps/elapse           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/estickies        | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-misc/evidence         | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/eclips          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/epsilon        | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-libs/ecore            | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/iconbar          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| app-misc/examine          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/elicit          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-libs/esmart           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-plugins/e_modules     | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/entice          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/imlib2_loaders | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-libs/etk              | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-terms/enterminus      | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-libs/eet              | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/ephoto          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-sound/extrackt      | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-libs/evas             | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-wm/e                  | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-libs/embryo           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/exhibit         | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-video/eclair        | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-libs/ewl              | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| dev-libs/engrave          | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-gfx/imlib2_tools    | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-video/elation       | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/engage           | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| net-im/express            | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-video/requant       | 16 stycznia 2007 | Joerg Bornkessel[27]     |
|-------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/eosd             | 16 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| net-dialup/gigaset-isdn   | 16 stycznia 2007 | Alin Năstac[28]          |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-sound/ipodder       | 17 stycznia 2007 | Michael Sterrett[29]     |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-libs/exscalibar     | 18 stycznia 2007 | Diego Pettenò[30]        |
|-------------------------------------------------------------------------|
| www-apache/libapreq       | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[31]     |
|-------------------------------------------------------------------------|
| www-apache/libapreq2      | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[31]     |
|-------------------------------------------------------------------------|
| www-apache/Embperl        | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[31]     |
|-------------------------------------------------------------------------|
| sys-cluster/vserver-utils | 20 stycznia 2007 | Christian Heim[32]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-plugins/alsa-jack   | 20 stycznia 2007 | Diego Pettenò[30]        |
|-------------------------------------------------------------------------|
| net-ftp/ftpd              | 21 stycznia 2007 | Mike Frysinger[26]       |
|-------------------------------------------------------------------------|
| media-sound/xmp           | 21 stycznia 2007 | Diego Pettenò[30]        |
`-------------------------------------------------------------------------'

 24. [hidden email]
 25. [hidden email]
 26. [hidden email]
 27. [hidden email]
 28. [hidden email]
 29. [hidden email]
 30. [hidden email]
 31. [hidden email]
 32. [hidden email]

Nowe pakiety:
^^^^^^^^^^^^^

.----------------------------------------------------------------------------.
| Pakiet:                          | Data dodania:    | Kontakt:             |
|----------------------------------------------------------------------------|
| games-emulation/desmume[33]      | 15 stycznia 2007 | Hanno Boeck[34]      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-db/pgmecab[35]               | 15 stycznia 2007 | Masatomo Nakano[36]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| media-video/m2vrequantizer[37]   | 15 stycznia 2007 | Joerg Bornkessel[38] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| app-emulation/virtualbox[39]     | 15 stycznia 2007 | Markus Ullmann[40]   |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/Term-ReadLine-Gnu[41]   | 15 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/Data-Random[43]         | 15 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/WWW-Mechanize-FormFille | 15 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
| r[44]                            |                  |                      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| www-apps/mod_survey[45]          | 15 stycznia 2007 | Luca Longinotti[46]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/microdc2[47]             | 16 stycznia 2007 | Raúl Porcel[48]      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| games-strategy/dark-oberon[49]   | 16 stycznia 2007 | Alfredo Tupone[50]   |
|----------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/ctcs[51]                 | 16 stycznia 2007 | Raúl Porcel[48]      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| app-mobilephone/pysms[52]        | 16 stycznia 2007 | Alin Năstac[53]      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| profiles/base[54]                | 17 stycznia 2007 | Robert Buchholz[55]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/linuxdcpp[56]            | 17 stycznia 2007 | Raúl Porcel[48]      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-scheme/elk[57]               | 17 stycznia 2007 | Marijn Schouten[58]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| sci-chemistry/gtk-gamess[59]     | 18 stycznia 2007 | Jeffrey Gardner[60]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-python/webpy[61]             | 19 stycznia 2007 | Gunnar Wrobel[62]    |
|----------------------------------------------------------------------------|
| x11-misc/fraqtive[63]            | 19 stycznia 2007 | Timothy Redaelli[64] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| www-misc/libapreq[65]            | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| www-misc/libapreq2[66]           | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| www-apps/Embperl[67]             | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/Audio-DSP[68]           | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/Modem-Vgetty[69]        | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/XML-Mini[70]            | 20 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| media-sound/murmur[71]           | 20 stycznia 2007 | Timothy Redaelli[64] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/rome[72]                | 20 stycznia 2007 | Miroslav Šulc[73]    |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/File-Copy-Recursive[74] | 21 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/glassfish-persistence[7 | 21 stycznia 2007 | Miroslav Šulc[73]    |
| 5]                               |                  |                      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| net-ftp/netkit-ftpd[76]          | 21 stycznia 2007 | Mike Frysinger[77]   |
|----------------------------------------------------------------------------|
| xfce-extra/verve[78]             | 21 stycznia 2007 | Joshua Nichols[79]   |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-perl/B-Keywords[80]          | 21 stycznia 2007 | Michael Cummings[42] |
|----------------------------------------------------------------------------|
| xfce-extra/xfce4-dict[81]        | 21 stycznia 2007 | Joshua Nichols[79]   |
|----------------------------------------------------------------------------|
| xfce-extra/xfce4-screenshooter[8 | 21 stycznia 2007 | Joshua Nichols[79]   |
| 2]                               |                  |                      |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-nodeps[83]          | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-antlr[85]           | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-bcel[86]     | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-bsf[87]      | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-log4j[88]    | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-oro[89]      | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-regexp[90]   | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-apache-resolver[91] | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-commons-logging[92] | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-commons-net[93]     | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-jai[94]             | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-javamail[95]        | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-jdepend[96]         | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-jmf[97]             | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-jsch[98]            | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-junit[99]           | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-swing[100]          | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
|----------------------------------------------------------------------------|
| dev-java/ant-trax[101]           | 21 stycznia 2007 | Vlastimil Babka[84]  |
`----------------------------------------------------------------------------'

 33. http://packages.gentoo.org/packages/?category=games-emulation;name=desmum
 34. [hidden email]
 35. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-db;name=pgmecab
 36. [hidden email]
 37. http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-video;name=m2vrequant
     izer
 38. [hidden email]
 39. http://packages.gentoo.org/packages/?category=app-emulation;name=virtualb
     ox
 40. [hidden email]
 41. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=Term-ReadLine
     -Gnu
 42. [hidden email]
 43. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=Data-Random
 44. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=WWW-Mechanize
     -FormFiller
 45. http://packages.gentoo.org/packages/?category=www-apps;name=mod_survey
 46. [hidden email]
 47. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-p2p;name=microdc2
 48. [hidden email]
 49. http://packages.gentoo.org/packages/?category=games-strategy;name=dark-ob
     eron
 50. [hidden email]
 51. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-p2p;name=ctcs
 52. http://packages.gentoo.org/packages/?category=app-mobilephone;name=pysms
 53. [hidden email]
 54. http://packages.gentoo.org/packages/?category=profiles;name=base
 55. [hidden email]
 56. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-p2p;name=linuxdcpp
 57. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-scheme;name=elk
 58. [hidden email]
 59. http://packages.gentoo.org/packages/?category=sci-chemistry;name=gtk-game
     ss
 60. [hidden email]
 61. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-python;name=webpy
 62. [hidden email]
 63. http://packages.gentoo.org/packages/?category=x11-misc;name=fraqtive
 64. [hidden email]
 65. http://packages.gentoo.org/packages/?category=www-misc;name=libapreq
 66. http://packages.gentoo.org/packages/?category=www-misc;name=libapreq2
 67. http://packages.gentoo.org/packages/?category=www-apps;name=Embperl
 68. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=Audio-DSP
 69. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=Modem-Vgetty
 70. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=XML-Mini
 71. http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-sound;name=murmur
 72. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=rome
 73. [hidden email]
 74. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=File-Copy-Rec
     ursive
 75. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=glassfish-per
     sistence
 76. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-ftp;name=netkit-ftpd
 77. [hidden email]
 78. http://packages.gentoo.org/packages/?category=xfce-extra;name=verve
 79. [hidden email]
 80. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-perl;name=B-Keywords
 81. http://packages.gentoo.org/packages/?category=xfce-extra;name=xfce4-dict
 82. http://packages.gentoo.org/packages/?category=xfce-extra;name=xfce4-scree
     nshooter
 83. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-nodeps
 84. [hidden email]
 85. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-antlr
 86. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-bc
     el
 87. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-bs
 88. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-lo
     g4j
 89. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-or
 90. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-re
     gexp
 91. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-apache-re
     solver
 92. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-commons-l
     ogging
 93. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-commons-n
     et
 94. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-jai
 95. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-javamail
 96. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-jdepend
 97. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-jmf
 98. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-jsch
 99. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-junit
 100. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-swing
 101. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-java;name=ant-trax

Ostatnie namaszczenie:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

.--------------------------------------------------------------------------.
| Pakiet:                       | Data usunięcia:  | Kontakt:              |
|--------------------------------------------------------------------------|
| net-wireless/ipw2100[102]     | 19 lutego 2007   | Christian Heim[103]   |
|--------------------------------------------------------------------------|
| net-wireless/ipw2200[104]     | 19 lutego 2007   | Christian Heim[103]   |
|--------------------------------------------------------------------------|
| dev-lang/tolua[105]           | 19 lutego 2007   | Matti Bickel[106]     |
|--------------------------------------------------------------------------|
| net-analyzer/firestorm[107]   | 19 lutego 2007   | Charlie Shepherd[108] |
|--------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/g2gui[109]            | 20 lutego 2007   | Raúl Porcel[110]      |
|--------------------------------------------------------------------------|
| net-p2p/bittorrent-stats[111] | 20 lutego 2007   | Raúl Porcel[110]      |
|--------------------------------------------------------------------------|
| media-sound/amp[112]          | 21 lutego 2007   | Diego Pettenò[113]    |
`--------------------------------------------------------------------------'

 102. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-wireless;name=ipw2100
 103. [hidden email]
 104. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-wireless;name=ipw2200
 105. http://packages.gentoo.org/packages/?category=dev-lang;name=tolua
 106. [hidden email]
 107. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-analyzer;name=firestor
 108. [hidden email]
 109. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-p2p;name=g2gui
 110. [hidden email]
 111. http://packages.gentoo.org/packages/?category=net-p2p;name=bittorrent-st
      ats
 112. http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-sound;name=amp
 113. [hidden email]

8. Bugzilla
-----------

Podsumowanie
^^^^^^^^^^^^

 * Statystyki
 * Zamknięte bugi
 * Nowe bugi

Statystyki
^^^^^^^^^^

Społeczność Gentoo używa Bugzilli (bugs.gentoo.org[114]) do zgłaszania i
śledzenia błędów, ogłoszeń, sugestii oraz innych form kontaktu z deweloperami.
Pomiędzy 14 stycznia 2007, a 21 stycznia 2007 aktywność w serwisie
przedstawiała się następująco:

 * zgłoszono 684 nowych bugów
 * zamknięto lub rozwiązano 364 bugów
 * otwarto ponownie 27 uprzednio zamkniętych bugów
 * 144 bugi oznaczono jako NEEDINFO/WONTFIX/CANTFIX/INVALID/UPSTREAM
 * 127 bugów oznaczono jako duplikaty

Spośród 10728 obecnie otwartych bugów: 25 oznaczono jako 'blocker', 98 jako
'critical', a 458 jako 'major'.

 114. http://bugs.gentoo.org/

Zamknięte Bugi
^^^^^^^^^^^^^^

Deweloperzy oraz zespoły, które zamknęły najwięcej bugów w minionym tygodniu,
to:

 * Java team[115], 22 zamknięte bugi[116]
 * Gentoo Linux Gnome Desktop Team[117], 15 zamkniętych bugów[118]
 * Gentoo's Team for Core System packages[119], 15 zamkniętych bugów[120]
 * Default Assignee for Orphaned Packages[121], 14 zamkniętych bugów[122]
 * Gentoo Games[123], 12 zamkniętych bugów[124]
 * Portage team[125], 12 zamkniętych bugów[126]
 * SpanKY[127], 11 zamkniętych bugów[128]
 * Hanno Boeck[129], 10 zamkniętych bugów[130]

 115. [hidden email]
 116. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 117. [hidden email]
 118. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 119. [hidden email]
 120. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 121. [hidden email]
 122. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 123. [hidden email]
 124. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 125. [hidden email]
 126. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 127. [hidden email]
 128. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]
 129. [hidden email]
 130. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=RESOLVED&bug_status=CLOSED
      &chfield=bug_status&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2007-01-21&resoluti
      on=FIXED&assigned_to=[hidden email]

Nowe Bugi
^^^^^^^^^

Deweloperzy oraz zespoły, którym przydzielono najwięcej bugów w minionym
tygodniu, to:

 * Default Assignee for New Packages[131], 29 nowych bugów[132]
 * Default Assignee for Orphaned Packages[133], 21 nowych bugów[134]
 * Gentoo Games[135], 19 nowych bugów[136]
 * AMD64 Project[137], 19 nowych bugów[138]
 * SE Linux Bugs[139], 9 nowych bugów[140]
 * media-gfx herd[141], 9 nowych bugów[142]
 * Gentoo Kernel Bug Wranglers and Kernel Maintainers[143], 8 nowych
   bugów[144]
 * media-video herd[145], 7 nowych bugów[146]

 131. [hidden email]
 132. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 133. [hidden email]
 134. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 135. [hidden email]
 136. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 137. [hidden email]
 138. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 139. [hidden email]
 140. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 141. [hidden email]
 142. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 143. [hidden email]
 144. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]
 145. [hidden email]
 146. http://bugs.gentoo.org/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bu
      g_status=REOPENED&chfield=assigned_to&chfieldfrom=2007-01-14&chfieldto=2
      007-01-21&assigned_to=[hidden email]

9. Opinie czytelników
---------------------

Tygodnik Gentoo jest tworzony i tłumaczony przez ochotników i członków
społeczności, którzy nadsyłają swoje pomysły i gotowe artykuły. Zachęcamy
wszystkich do pomocy i współpracy przy tworzeniu kolejnych numerów Tygodnika
Gentoo. Oczekujemy na wasze propozycje artykułów, interesują nas także opinie
na temat tych już opublikowanych. Wszelkie komentarze prosimy kierować na
adres Tygodnika Gentoo[147]. Uwagi dotyczące tłumaczenia należy zgłaszać na
adres koordynatora[148]. Pomóżcie sprawić, by Tygodnik Gentoo był jeszcze
lepszy.

 147. [hidden email]
 148. [hidden email]

10. Subskrypcja Tygodnika Gentoo
--------------------------------

Aby zaprenumerować Tygodnik Gentoo, należy wysłać pustego emaila na adres
[hidden email][149].

Aby zrezygnować z subskrypcji, należy wysłać pustego emaila na adres
[hidden email][150] z konta, na które jest
zarejestrowana.

 149. [hidden email]
 150. [hidden email]

11. Inne języki
---------------

Tygodnik Gentoo jest dostępny w następujących językach:

 * angielskim[151]
 * chińskim (uproszczony)[152]
 * duńskim[153]
 * francuskim[154]
 * greckim[155]
 * hiszpańskim[156]
 * holenderskim[157]
 * japońskim[158]
 * koreańskim[159]
 * niemieckim[160]
 * polskim[161]
 * portugalskim (Brazylia)[162]
 * portugalskim (Portugalia)[163]
 * rosyjskim[164]
 * słowackim[165]
 * tureckim[166]
 * włoskim[167]

 151. http://gentoo.org/news/en/gwn/gwn.xml
 152. http://gentoo.org/news/zh_cn/gwn/gwn.xml
 153. http://gentoo.org/news/da/gwn/gwn.xml
 154. http://gentoo.org/news/fr/gwn/gwn.xml
 155. http://gentoo.org/news/el/gwn/gwn.xml
 156. http://gentoo.org/news/es/gwn/gwn.xml
 157. http://gentoo.org/news/nl/gwn/gwn.xml
 158. http://gentoo.org/news/ja/gwn/gwn.xml
 159. http://gentoo.org/news/ko/gwn/gwn.xml
 160. http://gentoo.org/news/de/gwn/gwn.xml
 161. http://gentoo.org/news/pl/gwn/gwn.xml
 162. http://gentoo.org/news/pt_br/gwn/gwn.xml
 163. http://gentoo.org/news/pt/gwn/gwn.xml
 164. http://gentoo.org/news/ru/gwn/gwn.xml
 165. http://gentoo.org/news/sk/gwn/gwn.xml
 166. http://gentoo.org/news/tr/gwn/gwn.xml
 167. http://gentoo.org/news/it/gwn/gwn.xml

Autorzy:
Chris Atkinson <[hidden email]> - Redaktor
Dimitry Bradt <[hidden email]> - Redaktor
Josh Saddler <[hidden email]> - Redaktor
Chris Gianelloni <[hidden email]> - Redaktor naczelny
Jakub Bożanowski <[hidden email]> - Tłumacz
Damian Kuras <[hidden email]> - Tłumacz
Michał Kurgan <[hidden email]> - Tłumacz